Yerelden Globale Logo
Depreme Karsi Guvenli Mekanlar Icin Celik Yapilar Sart 231.jpg

Depreme karşı güvenli mekânlar için çelik yapılar şart

 

Depreme karşı güvenli mekânlar için çelik yapılar şart

 

Türkiye’yi yasa boğan 6 Şubat’taki depremin üzerinden dokuz ay geçti. Mevsim şartlarının zorlaşmaya başladığı şu günlerde, bölgedeki inşa çalışmaları sürüyor. Türk Yapısal Çelik Derneği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Consera Kurucusu Melih Şimşek, geleneksel yapılara göre 7-8 kat daha dayanıklı olan ve 2-3 katı hızlı tamamlanan çelik yapıların, depremin yaralarını daha çabuk sarabileceğini vurguluyor. Derneğin araştırması da deprem bölgesinde yüzde 2,4’lük paya sahip hiçbir çelik yapının yıkılmadığını gösteriyor. 

 

20.11.2023, İstanbul

Dünyada bilinen tüm depremlerde, çelik yapılar diğerlerine göre çok daha az hasar almış. Türk Yapısal Çelik Derneği’nin, 6 Şubat’taki depreme yönelik araştırmaları da bunu doğruluyor. Ancak Türkiye’deki yapıların çok azı çelikten oluşuyor. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Daire Başkanlığı’nın Mart 2023 raporuna göre, deprem bölgesindeki binaların yüzde 86,7’si, dairelerin ise yüzde 95,4’ü betonarme. Binaların sadece yüzde 2,4’ü çelik iken, yüzde 3,5’i yığma ve yüzde 3,6’sı prefabrik. Geriye kalan diğer kategorisinde ise ahşap, karma veya tanımlanamayan taşıyıcı sistemler yer alıyor. Türk Yapısal Çelik Derneği’nin araştırması, bu yüzde 2,4’lük paya sahip çelik yapılardan herhangi birinin göçüp can kaybına sebep olmadığını gösteriyor. Örneğin, Hatay’ın merkezinde bulunan, modüler çelik yapı sistemiyle inşa edilen The Museum Hotel, hiçbir hasar almadan depremi atlattı. Ne yazık ki, Türkiye’de tüm çelik yapıların oranı betonarme binalara göre çok düşük, sadece yüzde 5. Bunun yüzde 4’ü de fabrika gibi endüstriyel yapılardan oluşuyor. 

Öte yandan çelik yapılar, geleneksel yapılara göre iki kat daha hızlı inşa edilebildikleri için, kışın başladığı şu günlerde normal hayatlarına dönmeyi bekleyen depremzedelerin yaralarının daha hızlı sarılmasını sağlamaları bakımından da önemli.  

Depreme karşı çelik direnci

Consera Kurucusu ve Türk Yapısal Çelik Derneği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Melih Şimşek, 1999 Depremi’nden beri az yol alındığını hatırlatarak, “İstanbul’da 2000 öncesi konut sayısı 4 milyon 500 bindi, şu anda 6 milyon 384 bin. Bakanlık verisine göre, şimdiye kadar kentsel dönüşüm yöntemiyle sadece 695 bin konutun dönüşümü sağlandı yani 2000 öncesi yapıların yüzde 16’sı yeni yönetmeliklere göre inşa edildi. 2000 sonrası inşa edilen tüm yapıların deprem dirençli olduğunu varsayarsak -ki değil-, hâlâ İstanbul’da 3 milyon 800 bin deprem riski taşıyan konut var demektir. Bu rakamlara iş yerleri, sosyal yapılar dahil değil. Ülkenin en önemli şehrinde durum bu. Ülkemizde 38 milyon 400 konut bulunuyor. Ne kadarının deprem dirençli olduğunu hesap etmek dahi umutsuzluk yaratabileceği için elim, hesap makinesine gitmiyor. Kısacası, ülkemizin en önemli sorununda sınıfta kalmış durumdayız” diyor.

Yarım asırlık ve 2,5 milyon metrekarelik inşaat deneyimiyle Consera, çelik yapıları tüm ülkeye yaymayı hedefliyor. Şimşek, çelik yapıların neden depreme daha dayanıklı olduğunu ise, şu sözlerle açıklıyor: “Öncelikle deprem, binaları ağırlıkları nispetinde etkiler. Yapı toplam ağırlığı ne kadar fazla ise, deprem kuvveti de o kadar çok olacaktır. Bu sebeple deprem kuşağındaki yapıların mümkün olduğunca hafif malzemelerle inşa edilmesi gerekir. Dünyada gelişmiş ve deprem coğrafyasında bulunan ülkelerin tercih ettiği malzeme, çeliktir. Çelik yapılar, geleneksel -özellikle betonarme- yapılara göre, 7 ile 10 kat daha hafiftir ve bu oranda deprem kuvvetine daha az maruz kalırlar. Ayrıca çelik taşıyıcılı yapılar, endüstriyel ortamda yüzde 100 denetimle üretildiklerinden insan hatalarına karşı çok daha fazla güvenilirdir. Denetlenmeleri, çok daha kolay ve mümkündür. Deprem esnasında yapıların salınım yapabilme, esneklik yetenekleri hasar almalarını önleyen diğer bir husustur. Çelik yapılar, yine geleneksel yapılara göre çok daha esnektir.”

Depremin yaralarını iki katı hızla sarmak mümkün

Hafif ve modüler çelik yapıların endüstriyel ortamlarda üretilmeleri, dolayısıyla iklim koşullarından bağımsız 24 saat çalışabilme imkânı vermeleri; hızlı yapılaşma için de en ideal seçim olmalarını sağlıyor. Şimşek, bu sistemin deprem sonrası yaraları onarmakta 2-3 kat daha hızlı olduğunu vurgulayarak, “Deprem sonrasında halkın bir an önce yaşamına geri dönebilmesini sağlayacak ilk eylem, yaşam alanlarını çok hızlı inşa etmek. Örneğin, Japonya 1995’te olan Kobe depreminden sonra yaralarını sadece iki sene içinde sardı ve sonraki depremlere karşı çok önemli kararlar aldı. Yüksek yapılar için sismik izolatörleri keşfetti, hızlı yapılaşma için çelik sistemleri kullandı. Çelik yapı sistemlerinde taşıyıcı iskeletler; fabrikalarda, iklim koşullarından bağımsız, endüstriyel yöntemlerle üretildiklerinden, geleneksel yöntemlere göre 2-3 kat daha hızlıdır. Bu, yapının tamamlanma süresini yine geleneksel yapılara göre en az yüzde 50 daha kısaltır. Ayrıca çelik sistemlerle üretilen modüler yapılarda bu hız yüzde 100’e varan süre avantajları sağlar ki, ülkemizin olası depremlere hazırlanabilmesi için hızlı inşaat yapabilmek çok değerli. Bir şehir 10 sene yerine beş senede eski haline gelebilir” diye konuşuyor.

1999 Depremi’nin öğrettikleri çeliğe yönlendirdi

1999 Depremi’nden sonra, “Daha güvenli mekânlar nasıl inşa edilebilir?” diye yoğun araştırmalara, yurtdışı gezilere başlayan Şimşek, yanıtın çelik yapılar olduğunu anladığı o yıldan beri Türkiye inşaat sisteminde bu yöntemin yaygınlaşması için uğraşıyor. Bu amaçla 2001’de Türkiye’nin ilk ve en büyük üretimi yapan hafif çelik fabrikasını kuran Şimşek, bu süreci şöyle anlatıyor: 

“1999 Depremi’ne kadar ağırlıklı geleneksel yapılar inşa eden bir aile şirketinin ikinci nesli olarak çalışıyordum. Bu sürede birkaç geleneksel çelik yapı inşa etme şansımız oldu. Biri de 1997’de Adapazarı-Akyazı Organize Sanayi Bölgesi’ndeki tekstil boyama fabrikasıydı. 1999’da organize sanayide hiç hasar almayan ve üretimine devam eden tek fabrika, oydu. Bu sonuç hem mühendis hem inşaat firması olarak çelik yapı tercihinin bir deprem ülkesinde ne demek olduğunun en net kanıtıydı. Dolayısıyla bu iş, şirketimizi baştan sona değiştirdi. O yıllarda geleneksel çelik yapılarla az da olsa projeler yapılıyordu ancak hafif çelik yapılar diye bir kategori yoktu. Bu ismi, şirket olarak biz koyduk. Amerika’dan know-how alarak hem ülkemizdeki ilk hafif çelik fabrikasını hem de mühendislik ekibimizi oluşturduk. Mühendislik ekibimiz, ülkemizdeki ilk hafif çelik binaları tasarladı, üretti ve uyguladı. Yönetmeliğin çıkmasına önemli katkılarda bulundu. Bugün ülkemizde depreme çare bir yapı kategorisini açmış bir firmanın mensubu olduğum için çok huzurluyum.”

Son üç yılda yüzde 30 büyüme

Türkiye’de deprem sorununa en etkili çözüm olacak çelik yapıların geliştirilmesi, yaygınlaşması için çalışmayı bir vatandaşlık görevi olarak gören Şimşek, “Bu yapı sistemine ülkemizin çok ihtiyacı var. Şirket olarak ülkedeki kalıcı çelik ve modüler çelik yapı ihtiyacının karşılanması için çalışırken, bu yapıları dünyanın her yerine ihraç etmek için de gereken kapasite artışımızı yaparak üretmeye devam edeceğiz. Consera, çelik yapılar odağında bünyesinde mühendislik, üretim, uygulama ve gayrimenkul geliştirme guruplarını aynı anda istihdam etmiş tek şirkettir diyebiliriz. Özellikle anahtar teslim yapı projelerindeki binlerce kullanıcı deneyimi, çelik yapılara ait en ideal üretim ve yapım yöntemlerini bize öğretti. Ekibimiz, dünyadaki tüm standartlara göre üretim ve proje yapabilecek bilgi ve deneyime sahip. Son üç yıldır yüzde 30 büyüdüğümüz düşünülürse, hedefimize ulaşmak için emin adımlarla ilerlediğimiz net görülür” diyor. 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Tüm Reklam, Tanıtım ve İşbirlikleri için bulten@turhapo.com

Booking Rezervasyon 1

Karaköy The Wall Art Gallery On The Wall Summer 24 Sergisi
Karaköy The Wall Art Gallery On The Wall Summer 24 sergisi
Nar Eğitim Merkezi’nin Tasarladığı Zen Liderlik Kampı’nda Katılımcılar Neler Öğrendi
Nar Eğitim Merkezi’nin Tasarladığı Zen Liderlik Kampı’nda Katılımcılar Neler Öğrendi?
Emine Uluçay Aşurenin Sindirim Sistemi Üzerindeki Olumlu Etkileri (2)
Emine Uluçay: Aşurenin Sindirim Sistemi Üzerindeki Olumlu Etkileri
“İlk Sanatçım Mabel Matiz’di” Didem Tüzel, Eylül Aşkın Ile... Özel Söyleşi
“İlk sanatçım Mabel Matiz’di” Didem Tüzel, Eylül Aşkın ile… Özel Söyleşi
Karaciğerin Rolü Ve Önemi Sağlıklı Bir Vücut İçin Temel
Karaciğerin Rolü ve Önemi: Sağlıklı Bir Vücut İçin Temel
Sanatın Evrim'i 22. Bölüm Gülay Yüksel, Günsu Saraçoğlu Evrim Sanat, Mikado İletişim
Sanatın Evrim’i 22. Bölüm – Gülay Yüksel, Günsu Saraçoğlu – Evrim Sanat, Mikado İletişim
Şirketler, 2024 Yılında Ücret Artışı Konusunda Kararsız Araştırma Sonuçları
Şirketler, 2024 Yılında Ücret Artışı Konusunda Kararsız: Araştırma Sonuçları
Nox Sensörü Euro 4 5 6 Tüm Motorlu Taşıtlarda Kullanılabilecek
NOx Sensörü Euro 4-5-6 Tüm Motorlu Taşıtlarda Kullanılabilecek
New York Konserinde Yerli Üretim Arplar Tanıtıldı 'amherst Early Music'
New York Konserinde Yerli Üretim Arplar Tanıtıldı ‘Amherst Early Music’
Mostafa Khanvierdi Zadeh Ve Mansooreh Kalhori Next Pera Art Gallery
Mostafa Khanvierdi Zadeh ve Mansooreh Kalhori – Next Pera Art Gallery
Aşk Ve Cesaret Teması Elvan Elvan'dan Yeni Slow Şarkı Yürek İster
Aşk ve Cesaret Teması Elvan Elvan’dan Yeni Slow Şarkı: “Yürek İster”
Moon'un Devrim Niteliğindeki Özellikleri
MOON’un Devrim Niteliğindeki Özellikleri
“climate Ist’24” Sergisi Kapılarını Açtı Sanat Ve Doğa İçin Buluşma
“CLIMATE-IST’24” Sergisi Kapılarını Açtı: Sanat ve Doğa İçin Buluşma
Rukiye Bektaş “oyunculuk Benim Için Birine Aşık Olmak Gibi” Eylül Aşkın Ile... Özel Söyleşi
Rukiye Bektaş: “Oyunculuk benim için birine aşık olmak gibi” Eylül Aşkın ile… Özel Söyleşi
Sanatın Evrim'i 21. Bölüm Deniz Say, Eylül Aşkın Evrim Sanat, Mikado İletişim
Sanatın Evrim’i 21. Bölüm – Deniz Say, Eylül Aşkın – Evrim Sanat, Mikado İletişim
Çiğdem Yorgancığlu Mim Chi 360 Teatral Drama Dans Workshop  
Çiğdem Yorgancığlu MIM CHI 360 Teatral Drama Dans Workshop  
Kitle İletişiminin Önemi Sinan Saygı’nın Yeni Kitabında
Kitle İletişiminin Önemi Sinan Saygı’nın Yeni Kitabında
Osman Yüksekyayla Arabesk Müziğin Yeni Yüzü Olmaya Hazırlanıyor
Osman Yüksekyayla: Arabesk Müziğin Yeni Yüzü Olmaya Hazırlanıyor
Serdar Ortaç, Hayatında Hiç Olmadığı Kadar Ruhen Dengede Yelda Başaran
“Serdar Ortaç, Hayatında Hiç Olmadığı Kadar Ruhen Dengede” Yelda Başaran
Cigdem Yorgancioğlu mim Chi 360 Dans Tiyatrosu Sloth Coffee’de
Cigdem Yorgancioğlu Mim Chi 360 Dans Tiyatrosu Sloth Coffee’de
Hülya Yazıcı'dan Sanat Dolu Bir Etkinlik, 40 Sanatçının Eserleri Bir Arada
Hülya Yazıcı’dan Sanat Dolu Bir Etkinlik, 40 Sanatçının Eserleri Bir Arada
Dizide Boyut Kapıları Ve Mitolojik Hikayeler Altınçağ Paralel, Dilara Kırmıt
Dizide Boyut Kapıları ve Mitolojik Hikayeler: Altınçağ – Paralel, Dilara Kırmıt
Ogün Sanlısoy'dan Geri Dönmeye Yeni Klip
Ogün Sanlısoy’dan “Geri Dönme”ye Yeni Klip
Sanatın Evrim'i 20. Bölüm Pınar Kanber, Günsu Saraçoğlu Evrim Sanat, Mikado İletişim
Sanatın Evrim’i 20. Bölüm – Pınar Kanber, Günsu Saraçoğlu – Evrim Sanat, Mikado İletişim
Rüyalarda İyileşme Bilinçli Rüyalarla Dönüşümün Kapısını Aralamak, Psikoterapist Melinda Powell
Rüyalarda İyileşme: Bilinçli Rüyalarla Dönüşümün Kapısını Aralamak, Psikoterapist Melinda Powell
Konya'nın Kumlarından Gelen Enerji Müdür Ile İman Casablanca
Konya’nın Kumlarından Gelen Enerji: “Müdür” ile İman Casablanca
Pembe Yalan, Ayşen Birgör'ün Renkli Klibiyle Görsel Bir Şölen Sunuyor
Pembe Yalan, Ayşen Birgör’ün Renkli Klibiyle Görsel Bir Şölen Sunuyor
Deniz Ve Doğa Tutkunları Beymen Club Sailing Team Ile Buluşuyor
Deniz ve Doğa Tutkunları Beymen Club Sailing Team ile Buluşuyor
Müzikseverlere Emremu'dan Duygusal Bir Hediye Sevda Beyazı
Müzikseverlere EmreMu’dan Duygusal Bir Hediye: “Sevda Beyazı”
Kilo Verme Ve Diyabet İlaçları Yan Etkiler Ve Dikkat Edilmesi Gerekenler
Kilo Verme ve Diyabet İlaçları: Yan Etkiler ve Dikkat Edilmesi Gerekenler
Şahsenem Müzikten Artık Kopmayacağım
Şahsenem: “Müzikten Artık Kopmayacağım”
Sanatın Evrim'i 19. Bölüm Erdinç Arslan, Eylül Aşkın Evrim Sanat, Mikado İletişim
Sanatın Evrim’i 19. Bölüm – Erdinç Arslan, Eylül Aşkın – Evrim Sanat, Mikado İletişim
Milli Maç Heyecanı Vestel Amfi’de Yaşanacak! 
Milli Maç Heyecanı Vestel Amfi’de Yaşanacak! 
Pınar Deniz Magnum Özel Daveti “haz Peşindeysen”
Pınar Deniz – Magnum Özel Daveti – “Haz Peşindeysen”
Oturduğunuz Yerde Zayıflamak Ister Misiniz Yelda Başaran
Oturduğunuz yerde zayıflamak ister misiniz? Yelda Başaran
Beşiktaş, Heavymetal, Ezoterizm, Paganizm, Şamanizm, Teoloji Eray Emin Aydemir, Eylül Aşkın Ile… Özel Söyleşi
Beşiktaş, HeavyMetal, Ezoterizm, Paganizm, Şamanizm, Teoloji – Eray Emin Aydemir, Eylül Aşkın ile… Özel Söyleşi
Duygusal Ve Psikolojik Bir Yolculuk Babalarla Saklambaç Kitap Lansmanı Evrim Sanat Galerisi'nde Gerçekleşti
Duygusal ve Psikolojik Bir Yolculuk: “Babalarla Saklambaç” Kitap Lansmanı Evrim Sanat Galerisi’nde Gerçekleşti
Caner Kemahlıoğlu’nun Yeni Eserleri Sergi Ziyaretçilerini Bekliyor
Caner Kemahlıoğlu’nun Yeni Eserleri Sergi Ziyaretçilerini Bekliyor
Ender Sanal'ın Tasarımlarıyla Come As You Are'dan Özel Koleksiyon
Ender Sanal’ın Tasarımlarıyla Come As You Are’dan Özel Koleksiyon
Sanatın Evrim'i 18. Bölüm Av.serra Taşköprü, Günsu Saraçoğlu Evrim Sanat, Mikado İletişim
Sanatın Evrim’i 18. Bölüm – Av.Serra Taşköprü, Günsu Saraçoğlu – Evrim Sanat, Mikado İletişim
Maximum Uniq Hall'de Nesren Jake'ten Görsel Bir Şölen Lunatic Asylum
Maximum Uniq Hall’de Nesren Jake’ten Görsel Bir Şölen: Lunatic Asylum
Yapay Zeka İşe Alım Süreçlerinde Adaleti Artırabilir Mi
Yapay Zeka İşe Alım Süreçlerinde Adaleti Artırabilir mi?
Yed I Sevda Konseri, İstanbul Atatürk Kültür Merkezinde Muhteşem Bir Geceye İmza Attı
Yed-i Sevda Konseri, İstanbul Atatürk Kültür Merkezinde Muhteşem Bir Geceye İmza Attı
Her Cumartesi Moda Spor Kulübü’nde! Çağdaş Suseven, Eylül Aşkın Ile… Özel Söyleşi
Her Cumartesi Moda Spor Kulübü’nde! – Çağdaş Suseven, Eylül Aşkın ile… Özel Söyleşi
Gunsu Saracoglus Rebirth Collection Can Be Visited Until July 4th
Saraçoğlu’nun “ReBirth” Sergisi, Çevre ve İklim Konularına Dikkat Çekiyor
Sanatın Evrim'i 17. Bölüm Günsu Saraçoğlu, Eylül Aşkın Evrim Sanat, Mikado İletişim
Sanatın Evrim’i 17. Bölüm – Günsu Saraçoğlu, Eylül Aşkın – Evrim Sanat, Mikado İletişim
Bogaz’da Yeni Alpet Reklam Ve Vizyonu Çiğdem Yorgancıoğlu
Bogaz’da Yeni Alpet Reklam ve Vizyonu – Çiğdem Yorgancıoğlu
Genç Felsefecilerin Gözünden Mutluluk Yarışmanın Öne Çıkan Eserleri
Genç Felsefecilerin Gözünden Mutluluk: Yarışmanın Öne Çıkan Eserleri
Adana Sanayi Odası, Anadolu Panellerine Ev Sahipliği Yapacak
Adana Sanayi Odası, “Anadolu Panelleri”ne Ev Sahipliği Yapacak
Uluslararası Başarı Hikayeler Ödül Töreni’nde Şahsenem Rüzgarı Esti
Uluslararası Başarı Hikayeler Ödül Töreni’nde Şahsenem Rüzgarı Esti